Hulpbronnen

Hier kun je allerlei onderwerpen starten.

Moderators: Beheerder, Carla

anybody

Hulpbronnen

Berichtdoor anybody » Wo 11 Jul 2018, 19:57

Gisteren in therapie gehad over hulpbronnen, we zijn even gestopt met traumaverwerking omdat ik er een beetje onderdoor dreig te gaan. Nu hebben we het gehad over hulpbronnen om weer wat stabiliteit te krijgen. Huiswerk gekregen om hulpbronnen op te schrijven. Ik vind het moeilijk en heb al twee dingen. Mijn kat en mijn knuffels. Wat voor hulpbronnen hebben jullie?
Anybody

Fiete

Re: Hulpbronnen

Berichtdoor Fiete » Vr 13 Jul 2018, 10:27

Ik moest er wel even over nadenken, dat is inderdaad best een moeilijke.
Ik kwam op het volgende.

Lichtpuntjes zien, ook als het moeilijk is.
Dat heb ik mezelf echt aan moeten wennen, ik heb dat bij Lievegoed geleerd.
Het kunnen/mogen heel kleine, alledaagse dingen zijn,
een kopje koffie bij de buurvrouw
of een musje dat kruimels zat te eten terwijl je op de trein wachtte.
Het helpt me om te zien dat er nog mooie dingen zijn, en dat ik die kennelijk nog kan opmerken, ondanks alles.

Bij triggers, dat ik invloed kan uitoefenen.
Bijvoorbeeld een tijdschrift waar iets triggerends op staat, op de kop leggen zodat ik het niet zie.
Of de messen in de la precies recht leggen (op het dwangmatige af, dan wel).
Doordat ik kan handelen, iets kan doen aan of mét de trigger,
verliest die iets van zijn kracht, ik merk immers dat ik hier en nu, niet zoals toen machteloos ben.
koester hoop

Anne

Berichtdoor Anne » Vr 13 Jul 2018, 19:46

Ik vind sommige dingen die ik doe heel helpend en fijn, naaien, kleuren, nou ja beetje creatief bezig zijn dus. Maar ook wandelen kan me ook helpen, dus je hoeft niet te denken denk ik in alleen dingen maar ook wat je kan doen wat je helpt. Hoop dat je het een beetje snapt.

Anne

Tabitha

Berichtdoor Tabitha » Di 31 Jul 2018, 12:20

Hallo Anobody,

Mijn grootste hulpbron zijn:
christelijke liedjes meezingen, die mij door hun tekst en melodie opbouwen en dit een tijdje achter elkaar te blijven doen.
Positieve woorden (Gods woord) belijden. (ik ben nu niet meer machteloos)
de poes
mensen om mij heen die van mij houden
mijn werk, het omgaan met positieve mensen
de tuin
leuke dingen doen.

groetjes
Tabitha

cactus

Berichtdoor cactus » Di 31 Jul 2018, 23:31

Muziek. Voor mij is dat vaak of instrumentale piano of christelijke muziek, liefst praise en dan meezingen. Of zelf pianospelen.
Kleuren. Er is een plaat, er is verf, ik doe maar wat.
Bloemen, dieren.
Water, in bad, of zwemmen.
Werk. Onkruid wieden, schuren, schilderen, sauzen, poetsen, voorraadcontrole, administratie... Als het maar werk is.

Sinds kort heb ik een nieuw iets. Ik heb een nieuw iemand in mijn leven, die vrij aanrakerig is aangelegd. Hij is psycholoog geweest, doet in zijn gemeente nog aan pastoraat. Deze man is oud, hij had hulp nodig in de tuin, tillen en bukken is wat moeilijker geworden. In korte tijd heb ik hem leren vertrouwen, ik vind het niet meer naar dat hij om de zoveel minuten ineens achter me opduikt met potjes, water, stekpoeder, tuingereedschap.
Elke keer als ik bezig was en me het leplazurus van hem schrok legde hij zijn hand op mijn schouder of arm tot ik kalmeerde of achteruit ging. Inmiddels krijg ik elke keer bij aankomst en voor vertrek een knuffel waarin ik me veilig en geborgen voel, de knuffels duren zolang als ik verdraag.
Het nieuwe is dus aanraking, specifiek knuffels. Laatst was ik in paniek en toen heb ik geappt of ik een knuffel mocht komen halen..

Terug naar “Lotgenotencontact”